Friday, November 19, 2010

Couple atau Coupling

Istilah ini tlh byk kita dgr di seluruh pelosok tmpat kita menetap..x kira lah di bandar mahupun di kawasan pedalaman...rmi ank2 muda skrg yg sudah reti mnjinakkan diri mrk dgn prkara2 spt ini..jgn terkejut kalo aq katakan ada yg berumur seawal 12 tahun..persoalan utama yg bermain di fikiran aq dan org tua aq adlh..APAKAH YG MEREKA CARI??? do they really knw wuts the real meaning of love?? how??
 perkara ini telah sedikit sebanyak melahirkan pelbagai masaalah dan rmi pihak yg bimbang jikalau ia akn merosakkan masa depan kanak2 itu sndiri..actually mmg akn rosak pon kalo diteruskan.. dan siapakah yg harus dipersalah kan dlm soal ini??? kanak2 itu sndiri atau ibu bapa mrk atau org dsekeliling mereka?? FIKIRKANLAH..


dlm soal ini..telah byk pendapat yg aq terima..ada yg menyalahkan ibu bapa..ada yg kata budak uh sndiri..ada yg kata xde salah sape2 sbb itu lumrah hidup..tp bg aq mana mungkin pokok akn bergoyang kalo x ditiup angin..mana mungkin radio boleh berbunyi kalo kita x hidupkan suis.. jd..bg aq..semua pihak bersalah..krn jika msalah ini dtg nyer dr budak itu sendiri, knapa ibu bapa tidak boleh ambil tindakan???? tkot dgn ank sndiri?? jd knapa sedia utk melahirkan mereka?? percayalah..setiap yg berlaku..mesti ada pelaku nyer..kalo tidak mana mungkin kita belajar base melayu ada subjek dan prediket..jd semua pihak harus memainkan peranan yg pnting..


bg aq juga..salah satu sbb utama mslh ini adlh IT..mereka boleh mendapatkan segala informasi samada yg baik buruk nyer dgn hny 1 klik..wlu bagaimanapon aq tdk mencadangkan utk menghapuskan zaman IT ini..kalo x nnt ssh plak aq nk siapkan assgnmnt aq..huhu..


berbalik kpd mslh couple n coupling ini...pd pndangan aq  kedua duanyer boleh mndatangkan dosa..bg couple aq x bape confirm samada haram atau x..but then coupling!!! aq confirm 100% because diorg bukan muhrim n tidak berkahwin lg..masakan menyentuh lengan yg bkan muhrim itu juga sudah dikira haram,,ini kan pula berj***k..RENUNGKANLAH..


ya aq akui yg mslh ini smakin berleluasa..dan aq juga tdk mampu utk menghapuskan 100% ttp sbg seorg muslim...aq percaya..dgn semangat yg tegoh..kita sesama insan masih boleh membendung dgn cara memberi nasihat n tunjuk ajar kpd mereka yg memerlukan..aq bukan lah seperfect nabi utk tros menghadap si pesalah dan memberi nasihat bertentang mata..dan aq juga bukan lah seperti malaikat yg tidak pernah melakukan dosa..malahan aq percaya dosa aq maybe lebey byk dari korg..jd bersamalah kita membendung gejala yg tidak sihat ini..



aq juga insan biasa yg sentiasa ingin mencuba sesuatu yg bru..dan aq juga terlintas di fikiran utk mempunyai teman wanita..aq mencuba..tetapi setelah tidak mendapat restu kedua org tuaku..apakan daya utk aq troskan hasrat aq itu..bygkan lah betapa perit nyer hati ini jika kita tidak mndapat sesuatu yg kita inginkan..sesuatu yg btol2 aq inginkan..ttp aq percaya..kata2 org tua itu adlh yg terbaek buat diriku krn pengalamn mereka lebey luas di dlm dunia yg pnoh dgn onak dan duri ini..:)

No comments:

Post a Comment